Vaak wordt veel energie gestoken in het verkopen van de oplossing voor het probleem. En dat terwijl de medewerkers vaak in eerste instantie niet betrokken worden bij de ‘ontdekking van het probleem’. Herkent u dat?
Als er een probleem in een organisatie wordt geconstateerd dan gaan de betrokken managers met elkaar in gesprek achter gesloten deuren, want ze willen vooral geen onrust creeren. Dat is bijzonder want zodra de oplossing voor het probleem is gevonden, worden alle medewerkers wel ineens massaal geinformeerd…..!
Jammer genoeg hebbende betrokken medewerkers dan nauwelijks de kans gehad om het probleem waar te nemen, laat staan om dit als probleem te ervaren! De oplossing wordt hen uiteindelijk wel opgedrongen en als ze een beetje pech hebben, dan wordt er ook nog bij verteld dat er tot nu toe onverstandig is gehandeld en dat dit per direct moet veranderen. Het respect voor hun inzet tot nu toe wordt daarbij dus achterwege gelaten.
Dat is heel slordig en weinig respectvol naar de betrokkenen. Iedereen zet zich namelijk altijd naar beste vermogens in en dit gebeurt op basis van de kennis die men op dat moment bezit over de situatie. Door de inzet in het verleden negatief te beoordelen, vermindert de motivatie om zich opnieuw intensief in te zetten voor de organisatie. Het is immers toch nooit goed….!
Duidelijk mag zijn dat er dus altijd met respect over het verleden gesproken dient te worden. Waardeer dus de inzet en de manier van werken tot nu toe! Laat medewerkers vervolgens zien en ervaren dat de oude werkwijze weliswaar tot nu toe adequaat was, maar nu niet meer omdat er iets is veranderd. Verkoop deze verandering. Pas als dit door iedereen duidelijk wordt bestempeld als een probleem, kan het gesprek op gang komen over de oplossing.
Medewerkers willen graag bij betrokken worden bij het formuleren van de oplossing. Zij kennen de praktijk immers het beste. Lukt dit niet, zorg er dan voor dat de oplossing heel logisch en goed doordacht overkomt, gezien het probleem wat er is.
Bedenk daarbij wel dat wat voor u zelf logisch en voor de hand liggen is, dat niet hoeft te zijn voor de medewerkers die het betreft. Kijk dus eens door de bril van iemand anders en sta even stil bij het feit dat het probleem voor hen pas veel later zichtbaar is geworden. Geef ze even de tijd, net zoals u dat zelf had toen u het probleem voor het eerst ontdekte.
Wilt u meer informatie over dit onderwerp of wilt u graag uw specifieke situatie bespreken? Dan kan! Ik zie uw reactie dan graag tegemoet.
06-30626269 of mary-pt@zeelandnet.nl
18 juli 2011 at 15:56
[…] bij de probleemanalyse en voor hen komt de ‘oplossing’ dan ook uit de lucht vallen. ‘Verkoop’ daarom eerst het probleem voordat u probeert de betrokkenen te overtuigen van uw […]
16 oktober 2012 at 18:01
[…] en afhankelijk van de leiding. Hierbij is het wel van belang dat er eerst sprake is van een probleembewustzijn! Met name het laatste wordt vaak vergeten bij het in gang zetten van een […]
7 maart 2014 at 12:45
[…] dat die oplossing betekent dat zijn/haar baan op het spel staat, dan zal het niet meevallen om die oplossing te verkopen (er van uitgaande dat dit sowieso nuttig […]