Tijdens organisatieveranderingen is de toekomst en daarmee het bestaansrecht van functies onzeker. De betrokken medewerkers trachten duidelijkheid te krijgen over hun situatie en daarom besteden zij veel aandacht aan het gedrag van hun manager en eventuele hoger geplaatste managers.
Niet alleen aan verbale-, maar ook aan non-verbale signalen wordt betekenis gegeven. Dit proces vindt plaats op individueel niveau en in sociale groepen. Bijvoorbeeld bij de koffieautomaat worden verhalen met elkaar gedeeld met als doel de situatie te duiden met behulp van de verzamelde informatie.
Verbale- en non-verbale uitingen, verhalen en symbolen van managers vormen daarmee een perceptueel referentiekader voor betekenisvorming binnen de organisatie. Dit betekent dat ook de manier waarop managers naar veranderingen kijken en erover praten, effect heeft op het totale veranderproces.
Er zijn volgens Marshak (1993) een viertal visies op veranderingen te onderscheiden die leiden tot specifiek taalgebruik, beïnvloedingsstijl in het veranderproces en daarmee het effect op de betrokken medewerkers.
Welke de taal of rol een manager ook kiest, het belangrijkste is dat hij/zij beseft dat deze keuze een direct effect heeft op de betrokken medewerkers. Als uw medewerkers ‘moeilijk doen’ of ‘dwarsliggen’ heeft u daar invloed op vanuit de rol en taal die u kiest. Een andere keuze hierin kan dus tot andere resultaten kan leiden….. een interessante gedachte, toch?
Mocht ik u van dienst kunnen zijn bij een specifieke situatie in uw bedrijf, dan hoor ik het graag!
06-30626269 of mary-pt@zeelandnet.nl
11 juli 2011 at 17:29
[…] Vorm een gidsteam dat bestaat uit een sterk richtinggevende coalitie. Hierbij is het van belang de juiste mensen te betrekken, duidelijke doelen te formuleren en een klimaat van vertrouwen en betrokkenheid binnen de organisatie te ontwikkelen. De leden van dit team moeten bovendien volledig achter de beoogde verandering staan en genoeg autoriteit en betrouwbaarheid hebben om door de organisatie als leiders geaccepteerd te worden. […]